هدف خداوند از خلقت دنيا و فناي آن با برپايي قيامت چيست ؟
جاذبه ی قران در دین وزندگی2
این وبلاگ در قالب جاذبه های قران کریم برگرفته کتاب الهی و کتاب درسیمان دین وزندگی 2

هدف خداوند از خلقت دنيا و فناي آن با برپايي قيامت چيست ؟
يكي از پرسش هايي كه پيوسته فكر بشر را به خود مشغول كرده , هدف آفرينش است . حقيقت آن است كه دفتر خلقت بدون برگ زرين معاد, بي ارزش مي باشد و بدون معاد تفسيري از دنيا و غرض از آن را نمي توان ارائه داد. بر اين اساس قرآن مجيد, تحقق نيافتن معاد را مساوي با بيهودگي فعل الهي مي داند و مي فرمايد: (1).
اگر قيامتي در كار نباشد, حيات پوچ و بي هوده و بي معنا است . پس هدف از خلقت جهان و انسان , زمينه سازي براي آفرينش دوم و خلقت كامل تر است و اگر چنين آفرينش مجددي را در نظر نگيريم , آفرينش جهان و انسان لغوخواهد بود. بنابر جهان بيني توحيدي , انسان براي زندگي و كمال جاويد آفريده شده است و اين تكامل در اين جهان صورت نمي پذيرد, چون دنيا همواره با مرگ و زندگي و كمبود و درگيري و محروميت و تباهي و تبهكاري مقرون است .
آيا باور كردني است كه هدف از اين دستگاه بزرگ و عظيم و اين اُعجوبهء خلقت , يعني انسان , همين باشد كه چندروزي در اين جهان بيايد و دوران هاي سه گانه (كودكي و جواني و پيري ) را با رنج و مشكلاتش طي كند و مقداري غذا مصرف كرده لباسي بپوشد و بخوابد و بيدار شود و سپس نابود گردد و همه چيز پايان يابد؟! مطالعهء جهان باعظمت دليل بر اين است كه دنيا مقدمه اي است براي عالمي وسيع تر و جاوداني و ابدي .
دنيا براي رسيدن به عالم آخرت لازم است , همان طور كه عامل جنين براي رسيدن به عالم دنيا ضروري است . ازآيات قرآن استفاده مي شود دنيا و آن چه در آن هست , براي انسان آفريده شده است : (2).
انسان در دامن اين نظام مادي پرورش مي يابد و به رشد مي رسد. از اين رو امام علي در پاسخ كسي كه از دنيامذمت كرد فرمود: .(3)
قرآن مجيد فلسفه مرگ و حيات انسان را آزمايش الهي مي داند و مي فرمايد: از اين رو دنيا وسيله اي براي آخرت محسوب مي شود. امام علي به فرزندش مي فرمايد:
اعلم انك انّما خلقت للاخرة لا للدنيا و للفناء لا للبقاء و للموت لا للحياة; بدان اي فرزندم ! تو براي سراي ديگر آفريده شده اي , نه براي دنيا; براي فنا, نه براي بقا در اين جهان ; براي مرگ , نه براي زندگي در اين دنيا.(4)
بنابراين با اعتقاد به قيامت , حيات دنيا هدف دار مي شود, ولي بدون در نظر گرفتن حيات اخروي , نظام خلقت وآفرينشِ هستي عبث و بيهوده است , چون حيات حقيقي كه فنايي در آن نباشد و درد و رنج و ناراحتي و ترس و دلهره در آن يافت نشود, حيات اخروي است , ولي متأسفانه از اين واقعيت انكار ناپذير غفلت مي شود و نوعاً مردم به دنياي ظاهر فريب , دل بسته و سراي جاويد را به بوتهء فراموشي سپرده اند. قرآن مجيد براي آن كه انديشهء مردم از افق زندگي محدود فراتر رود مي فرمايد: کسی که جهاد و تلاش می کند برای خود جهاد می کند چرا که خدا از همه جهانیان بی نیاز است (5).
پـاورقي:
1.مؤمنون آيهء 155
2.بقره آيه 29
3 .نهج البلاغهء فيض الاسلام , قصار 126
4.نهج البلاغه , نامه 31
5.عنكبوت آيه 64



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جاذبه ی قران در دین وزندگی2 و آدرس jazabayghoran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 6
بازدید کل : 40065
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1